Bogusław Schaeffer

Színpadi kompozíciók

Fordító: Pászt Patrícia
Oldalak száma: 360
Megjelenés: 2020. november 03.
Kötés: Kartonált
ISBN: 9788081019913
Méret: 158 mm x 210 mm
 
Bogusław Schaeffer (1929 - 2019) Sławomir Mrożek kor-, és pályatársa volt, a kortárs lengyel színház legeredetibb és legnagyobb lengyel művészeinek egyike. Zeneszerző, zeneteoretikus, grafikus, pedagógus és drámaíró. Elsősorban muzsikusnak vallotta magát, ám színdarabjait legalább olyan osztatlan siker fogadja szerte a világon, mint zenei kompozícióit. Eugene Ionesco az ő tiszteletére írta "Három álom Schaefferről" című darabját, amikor Párizsban megtekintette a lengyel művész „Kvartett négy színészre” és „Audiencia” című műveit. Schaeffer dolgozott többek között a kiváló képzőművész-rendező Józef Szajna zeneszerzőjeként, és ő volt Tadeusz Kantorral közösen az első lengyel színházi happeningek megálmodója is. Lengyelországban a leggyakrabban játszott kortárs drámaszerzők közé tartozik.

Schaeffer Webern című első színpadi művét a kiváló osztrák zeneszerző személyének szentelte, hatvanas években íródott darabjai: Szövegkönyv egy nem létező, ám lehetséges hangszeres színészre, Audienciák I–V valamint a leginkább zeneinek mondható, s egyben leggyakrabban színpadra állított Kvartett négy színészre pedig kifejezetten zeneművekként funkcionáltak. Későbbi, kifejezetten színpadra írt művei (Kacsa, A színész, Ittott, Próbák, Multi, Áldomás) is nagy sikerrel szerepelnek a lengyel színházak  repertoárjában.

Bogusław Schaeffer zeneiséggel átitatott színpadi művei teljességgel „időtlenek”, vagy inkább „időn kívüliek”. Népszerűségének titka abban rejlik, hogy modern módon „montíroz” össze idézeteket, különböző nyelvi kliséket és részleteket. A komponista-író legtöbb alkotása – akár instrumentális, akár drámai műről legyen szó – a zene világából merít, annak titkait fürkészi s legtöbbször zenei ötletre épül.

Schaeffer személyéhez kapcsolják az ún. instrumentális színház fogalmát, amelynek egyes változatai a klasszikus balett és opera hagyományaiból valamint azok tánc-paródiáiból merítenek, mások a happening és az abszurd színház bizonyos elemeivel mutatnak rokonságot. A szerző drámáinak legérzékenyebb "instrumentuma" a színész. Erről nem csupán a drámák címe, de a szövegek dramaturgiai kompozíciója is tanúskodik. A különféle alakokat öltő, nézők előtt folyton átöltöző, átváltozó színész előadója és főszereplője is egyben a műveknek.

Bogusław Schaeffer neve hazánkban sajnos még mindig ismeretlenül cseng, habár jelentős életművét (idáig kb. négyszáz zenei kompozíciót, tizenhét könyvet és negyvennégy színpadi művet írt) több mint tizenhét nyelvre lefordították.  E nagy hiányosságot kívánja pótolni a most megjelenő antológia, mely a szerző első magyar nyelvű kötete.  Ismeretterjesztési, színházi, irodalmi és zeneművészeti jelentőségén túl méltó emléket kíván állítani a  kiváló lengyel szerző nemzetközileg elismert életművének.

Az antológia Bogusław Schaeffer 10 legismertebb darabját tartalmazza. A kötet publikálására a magyar irodalom és könyvkiadás egyik legismertebb műhelye, az 1991-ben alapított Kalligram Könyvkiadó vállalkozik. Az antológia összeállítója és műfordítója dr. Pászt Patrícia színháztörténész, a Jagelló Egyetem oktatója, az irodalom-tudományok doktora, több tucat drámairodalmi és színházi tematikájú publikáció, többek között a Mai lengyel drámairodalom c. monográfia szerzője, hét drámaantológia szerkesztője, több mint 30 kortárs lengyel dráma műfordítója. A kötetbemutatóra 2020 őszén került sor, a PesText Fesztivál keretében.