Takács Zoltán Balázs írásában "a Szepesség, így különösképp a Łapsze Niżne (Alsólápos) környéki települések kulturális sokszínűségét tárgyalja, így bemutatja a szepességi lengyel népviselet történetét és sajátosságait. A férfiak és nők hagyományos ruházata, mint a hímzett guba vagy a díszes szoknyák, egyedülálló kulturális jelentőséggel bír. A kommunista uralom idején a népviselet háttérbe szorult, de a rendszerváltás után újraéledt az érdeklődés iránta. A magyar-lengyel történelmi kapcsolatok fontos szerepet játszottak a hagyományok megőrzésében. Napjainkban a népviselet nemcsak mint kulturális örökség, hanem modern divatban újraértelmezett formában is jelen van. A globalizáció kihívásai ellenére a szepességi népviselet a helyi identitás megőrzésének egyik fontos eleme. A turizmus és a kulturális események szintén hozzájárulnak a népviselet népszerűsítéséhez, míg az újraéledt érdeklődés és a kézműves hagyományok támogatása segíti annak fennmaradását." A cikkel a szerző a Visztula pályázatunk 2024-es kiírásában nyert ösztöndíjtámogatást és megjelenési lehetőséget az Alapítvány weboldalán.
Kulturális sokszínűség és a helyi viselet alakulása a Szepességben
Írásomban a Szepesség, így különösképp a Łapsze Niżne (Alsólápos) környéki települések kulturális sokszínűségét tárgyalom, így bemutatom a szepességi lengyel népviselet történetét és sajátosságait. A férfiak és nők hagyományos ruházata, mint a hímzett guba vagy a díszes szoknyák, egyedülálló kulturális jelentőséggel bír. A kommunista uralom idején a népviselet háttérbe szorult, de a rendszerváltás után újraéledt az érdeklődés iránta. A magyar-lengyel történelmi kapcsolatok fontos szerepet játszottak a hagyományok megőrzésében. Napjainkban a népviselet nemcsak mint kulturális örökség, hanem modern divatban újraértelmezett formában is jelen van. A globalizáció kihívásai ellenére a szepességi népviselet a helyi identitás megőrzésének egyik fontos eleme. A turizmus és a kulturális események szintén hozzájárulnak a népviselet népszerűsítéséhez, míg az újraéledt érdeklődés és a kézműves hagyományok támogatása segíti annak fennmaradását.
A Szepesség (Spiš) egy olyan régió, amelyet évszázadokon át különböző népek laktak, beleértve a szlávokat, magyarokat, németeket és lengyeleket. A 13. századtól kezdve a magyar királyság része volt Szepes Vármegyeként. Különleges státuszban létezett, ami nagyfokú autonómiát biztosított az itt élő népek számára. A régión hosszú ideig a lengyel és a magyar királyságok osztoztak, ami hozzájárult a kulturális sokszínűség fennmaradásához. Az itt kialakult szepességi népviselet egy olyan ruházati forma, amely a régió hagyományos kultúráját tükrözi, és amelyben a helyi történelmi, földrajzi és társadalmi tényezők is megjelennek. A népviselet kialakulásában jelentős szerepet játszottak a középkori és újkori társadalmi rétegek, különösen a paraszti és kisnemesi közösségek.
A szepességi népviselet sokban különbözik a többi lengyel régió népviseletétől, mivel a helyi anyagok, technikák és díszítések nagyban eltérőek az ország más részein találhatóktól. A férfiak és nők népviselete is különleges elemeket tartalmaz, amelyek kifejezetten erre a vidékre jellemzőek. A férfiak viseletében a legjellegzetesebb darab a guba, egy vastag, gyapjúból készült kabát, amelyet gyakran bonyolult hímzésekkel díszítettek. Ez a ruhadarab nemcsak a hideg ellen nyújtott védelmet, hanem a társadalmi státusz jelzésére is szolgált. A guba mellett a férfiak hosszú, szűk nadrágot (gatye) és bőrcsizmát viseltek, amelyeket helyben készítettek. A férfiak kalapja is különleges volt, általában széles karimájú fekete vagy sötétbarna kalapot viseltek, amelyet gyakran tollakkal vagy szalagokkal díszítettek. A kalapok díszítése jelentős társadalmi szerepet játszott, mivel a díszek száma és minősége a viselő társadalmi státuszát is tükrözte. A női népviselet sokkal díszesebb és színesebb volt, mint a férfiaké. A nők ruhái általában több rétegből álltak, amelyek közül a legfontosabb a szoknya (spódnica) és a blúz (bluzka) volt. A szoknyák gyakran gazdag hímzésekkel és csipkékkel voltak díszítve, és a színek használata a helyi hagyományokat tükrözte. A piros, zöld, kék és sárga színek voltak a leggyakoribbak, amelyeket gyakran kombináltak egymással. A női fejfedők is jelentős szerepet játszottak a viseletben. A lányok általában virágkoszorút (wianek) viseltek, míg az asszonyok fehér vagy színes fejkendőt (chusta) kötöttek a fejükre. Az esküvői népviselet különösen gazdag és díszes volt, amelyet gyakran örököltek anyáról lányra. A népviselet nemcsak ruházati cikk, hanem a közösségi és vallási élet szerves része is volt. A népviseletet különleges alkalmakkor, például ünnepnapokon, esküvőkön és vallási szertartásokon viselték. Ezen alkalmakkor a ruhadarabok különleges jelentőséggel bírtak, mivel kifejezték a közösséghez való tartozást és a hagyományok tiszteletét.
A képeket a szerző készítette.
A Szepesség és Magyarország kapcsolata több évszázados múltra tekint vissza, és a régió különleges státuszát Magyarországon belül is számos tényező határozta meg. A középkorban a magyar királyság részeként a Szepesség jelentős autonómiát élvezett, amely lehetővé tette, hogy megőrizze sajátos kultúráját és hagyományait. A magyar-lengyel kapcsolatok történelmileg is fontosak voltak a vidék számára. A két ország közötti kapcsolatok szorosak voltak a középkorban, különösen a Jagelló-ház idején, amikor a lengyel és a magyar királyságokat ugyanaz a dinasztia uralta. Ez a politikai közelség hozzájárult a kulturális és gazdasági kapcsolatok megerősödéséhez is. A 15. századtól kezdve a Szepesség gyakran vált a magyar-lengyel politikai konfliktusok tárgyává. Ennek következtében a régió lakói gyakran tapasztalták meg a hatalomváltásokat, és ez a kulturális identitásukra is hatással volt. A 18. század végén és a 19. század elején a Szepesség területén élő lengyel és magyar közösségek közötti kapcsolatokat a közös politikai célok és a nemzeti függetlenségi törekvések is erősítették. A tájegység különleges helyzetben volt, mivel itt egymás mellett éltek magyarok, lengyelek és németek, akik mind hozzájárultak a régió kulturális gazdagságához. A magyarok és a lengyelek közötti együttélés különösen szoros volt, hiszen a közös történelmi múlt és a közös vallási hagyományok (például a katolicizmus) erősítették a kötelékeket. A 19. században, amikor a nemzeti identitás kérdése egyre hangsúlyosabbá vált Közép-Európában, a szepességi magyarok és lengyelek közötti kapcsolatokat a közös érdekek határozták meg. Az 1848-49-es forradalmak idején a lengyel és magyar forradalmárok közötti együttműködés kiváltképp jelentős volt, mivel mindkét nép a Habsburg-uralom ellen küzdött. A vidék hamar a császárellenes mozgalom központjává vált. A modern korban a szepességi népviselet továbbra is fontos szerepet játszik a helyi identitás megőrzésében. A 20. század során, különösen az első és a második világháború után, a régióban bekövetkező politikai változások újra megváltoztatták a Szepesség helyzetét. A trianoni békeszerződés után a 12 szepességi falu Lengyelországhoz csatolása mellett a terület nagy része Csehszlovákiához került, ami tovább bonyolította a magyar-lengyel kapcsolatok alakulását. A 20. század második felében, a kommunista uralom idején, a népviselet és a hagyományos kultúra a szocialista államokban, így a Szepesség területén is, jelentős kihívásokkal szembesült. A kommunista ideológia gyakran ellenségesen viszonyult a hagyományos nemzeti kultúrákhoz és a népviseletekhez, mivel azokat a régi társadalmi rend maradványaiként tekintette. Ennek eredményeként a népviselet használata nagymértékben visszaszorult, és gyakran csak múzeumi tárgyként vagy folklórbemutatókon maradt fenn.
A szocialista rendszer alatt a népi kultúra hivatalos támogatása inkább a folklór és a kulturális örökség múzeumi keretek közötti megőrzésére összpontosított. A népi táncok, dalok és viseletek gyakran a hivatalos propaganda részeivé váltak, amelyeket a pártállam irányított kulturális intézmények szerveztek és szabályoztak. Ennek következtében a népi öltözeteket ritkábban viselték mindennapokban, és inkább a turizmus vagy a kulturális rendezvények során jelent meg. Ez a folyamat azonban nem jelentette a népviselet teljes eltűnését. Bizonyos közösségekben, különösen a kisebb falvakban, a hagyományos öltözet továbbra is jelen volt, főként idősebb generációk körében. Azok, akik ragaszkodtak a hagyományaikhoz, továbbra is készítettek és viseltek népviseletet, különösen vallási ünnepek, esküvők és egyéb családi események alkalmával. Az 1989-es rendszerváltás és a kommunizmus bukása után Közép-Európában, így a Szepességben is, újraéledt az érdeklődés a nemzeti és regionális identitás iránt. A kulturális örökség megőrzése és a helyi hagyományok ápolása ismét fontossá vált. A népviselet ekkoriban újra visszatért a köztudatba, nemcsak mint a hagyományos öltözet, hanem mint a helyi és nemzeti identitás fontos kifejezője. A rendszerváltás után a népviselet viselése ismét elterjedtebbé vált különféle ünnepeken, fesztiválokon és kulturális rendezvényeken. A helyi közösségek, gyakran civil szervezetek és kulturális egyesületek formájában, elkezdték újjáéleszteni a hagyományos ruházatot. A viseletek újragyártása és restaurálása révén a fiatalabb generációk is megismerkedhettek a népviselet jelentőségével, és sokan újra elkezdték viselni ezeket az öltözeteket.
A Szepesség magyar és lengyel közösségei közötti kapcsolatok a 20. század végén és a 21. század elején újra megerősödtek. A kulturális és történelmi együttműködés révén a két nemzet közötti barátság tovább mélyült, ami hozzájárult a közös kulturális örökség ápolásához is. Különféle közös rendezvények, mint például testvérvárosi találkozók, kulturális csereprogramok és népzenei fesztiválok, segítették a népviseletek és a népi kultúra megőrzését és népszerűsítését. A Magyarország és Lengyelország közötti kapcsolatokban a Szepesség egyfajta híd szerepét töltötte be, ahol a két nép közötti közös történelmi múlt és kulturális örökség találkozott. A közös történelmi események, mint például a szabadságharcok és a nemzeti függetlenségi küzdelmek, a közös kulturális identitás alapjait képezték, és ez a hagyományok ápolásában is megnyilvánult. A 21. században a népviselet egyre inkább a modern divat és a kulturális identitás részévé vált. Számos tervező és kézműves kezdett el a hagyományos motívumokat és technikákat felhasználni kortárs ruhadarabok készítése során. Ez a folyamat hozzájárult ahhoz, hogy a népviselet ne csak mint múltbéli örökség maradjon fenn, hanem újraértelmezve, modern formában is helyet találjon a mindennapi életben.
A népviselet modern interpretációi között megtalálhatók a hagyományos mintákkal díszített pólók, szoknyák, kiegészítők és ékszerek, amelyeket fiatalok és idősek egyaránt szívesen viselnek. A népviselet iránti érdeklődés növekedésével párhuzamosan megjelentek olyan kezdeményezések is, amelyek célja a hagyományos kézművesség és a népi mesterségek újraélesztése, különösen a tárgyalt területen.
A szepességi lengyel népviselet nem csupán ruhadarabok összessége, hanem a helyi közösségek identitásának kifejeződése is. A viselet minden egyes darabja, hímzése, díszítése és színe mélyebb jelentéssel bír, amely a helyi hagyományokat, szokásokat és vallási hovatartozást is tükrözi. A viselet nemcsak esztétikai, hanem társadalmi és szimbolikus funkciót is betöltött, különösen a múltban, amikor a közösségek szigorúbb társadalmi hierarchiát tartottak fenn. A modern korban a szepességi népviselet jelentősége a turizmusban is megmutatkozik. A Szepesség, mint történelmi és kulturális régió, egyre népszerűbb turisztikai célponttá vált, különösen a kulturális turizmus iránt érdeklődők körében. A népviseletet gyakran bemutatják helyi múzeumokban, valamint kulturális rendezvényeken és fesztiválokon, amelyek célja a látogatók megismertetése a helyi hagyományokkal és kultúrával. A népviselet a turizmusban nemcsak mint kiállítási tárgy jelenik meg, hanem mint élő kultúra is, amelyet a helyi közösségek tagjai viselnek. A turisták gyakran találkozhatnak helyi lakosokkal, akik hagyományos ruházatban jelennek meg különféle eseményeken, így közelebbről is megismerhetik a népviselet jelentőségét és szépségét.
Felhasznált irodalom
Rácz István: Magyar népviseletek. Corvina Kiadó, Budapest, 1988.
Krasznai Gáspár: A Szepesség története. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967.
Virághalmy János: A népviselet és a szociális változások Közép-Európában. Balassi Kiadó, Budapest, 1995.
Bíró József: Magyar-lengyel kapcsolatok a történelem tükrében. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1999.
Biernacki Karol: Lengyel-magyar történelmi olvasókönyv. Lengyel-Magyar Kulturális Egyesület, Szeged, 2018.