Miért pont lengyelül? – lengyel nyelvtanulás középiskolában

Interjú Bátonyiné Muhi Borbála nyelvtanárral, aki a Szirén pályázatunk támogatásával tanítja október óta a lengyel nyelvet diákjainak az Egri Dobó István Gimnáziumban.

Lengyel nyelvoktatás indult az Egri Dobó István Gimnáziumban a Wacław Felczak Alapítvány támogatásával. Az Alapítvány Szirén nevű pályázatán nyert támogatást az intézmény, az új szakkör lehetőségét pedig a tanárok és a diákok egyaránt lelkesen fogadták. A nyelvtanárt, Bátonyiné Muhi Borbálát kérdeztük a szakkör tapasztalatairól és arról, hogy annak idején ő hogyan találkozott a lengyel nyelvvel. 

WFA: Hogy jött az ötlet a lengyel szakkör elindítására? Ha jól tudom, Ön eddig nem lengyel nyelvet tanított a diákoknak. 

Valóban, a gimnáziumunkban eddig csak a német nyelvet tanítottam, pedig lengyel-német szakos tanárként mindig is kerestem a lehetőséget, hogy a lengyel nyelvet is taníthassam. Erre sajnos eddig csak háromszor adódott alkalmam, amikor mezőkövesdi, egri és egerszalóki turisztikai szakemberek számára tartottam 30 órás kezdő nyelvtanfolyamot. A nyelvi kurzusok célja az volt, hogy a résztvevők meg tudják szólítani a régiónkba érkező lengyel turistákat. 

Fotó: Bátonyiné Muhi Borbála

Egy – akár több éven át ívelő – szakkör viszont teljesen más, hiszen a diákok nem csak az alapkifejezéseket szeretnék elsajátítani, hanem az a céljuk, hogy megtanulják a nyelvet, s jobban megismerjék a lengyel kultúrát. Kötetlenebb a légkör, mint egy tanórán, s nem annyira feszes a tempó, mint egy tanfolyamon, így több lehetőségünk van gyakorolni, Lengyelországról, a lengyel emberekről beszélgetni. Mindezek miatt nagyon örültem, amikor nyáron rábukkantam az interneten a Wacław Felczak Alapítvány “Szirén” nevű pályázatára. Nagyon hálás vagyok, hogy az iskolánk vezetése is támogatta az ötletet, s minden segítséget megadott a pályázati folyamat és a szakkör megvalósítása során.

WFA: Milyen volt a szakkör fogadtatása, könnyen meglett a szükséges számú érdeklődő?

Úgy gondolom, hogy a diákok az új szakkör indulását lelkesen fogadták.  Kezdetben négy diák jelentkezett, mostanra pedig 10 főre bővült a résztvevők száma. Nagyon pozitív visszajelzés volt számomra, hogy egyre többen lettek a szakkörön. 

WFA: A diákok milyen motivációval érkeztek a szakkörre? Mi volt számukra vonzó a lengyel nyelv tanulásában? 

A diákok többségében azért jelentkeztek a szakkörre, mert szerettek volna egy harmadik – a hetedikes tanuló esetében pedig egy második - idegennyelvet tanulni. Főként olyan tanulók érkeztek a szakkörre, akik nagyon szeretik az angol és / vagy a német, kínai nyelvet. Az egyik tanuló ilyen irányban szeretne továbbtanulni is, míg hárman nagyon érdeklődnek Lengyelország iránt.

WFA: És mi volt az Ön motivációja annak idején, mikor a lengyel nyelvet választotta a német mellé?

Mindig is imádtam idegen nyelveket tanulni, ezért német nyelvi tagozatos osztályba jártam középiskolába, ahol a második idegen nyelvünk az angol nyelv volt.  Bár angolból sikerült B2 szintet elérnem, mégsem német-angol szakra jelentkeztem, hanem egy harmadik nyelvet – a lengyelt választottam. Szerettem volna valami ritka, mások által kevésbé beszélt nyelvet megtanulni, s persze sokat hallottam a magyar-lengyel barátságról. Így jelentkeztem a Debreceni Egyetem lengyel-német szakára.

WFA: Nyelvtanárként hogy látja, az angol és a német nyelv népszerűsége mellett van hely a lengyelnek, mint második vagy harmadik nyelv? Mit profitálhat egy pályakezdő, ha a népszerű idegen nyelvek mellett rendelkezik lengyel nyelvtudással is? 

Igen, mindenképpen van helye a lengyel nyelvnek, mint harmadik, akár második idegen nyelvnek. Úgy gondolom, hogy minden egyes nyelv tanulásával gazdagabbá válik a személyiségünk, hiszen észrevétlenül megtanuljuk egy másik nép gondolkodásmódját, s megismerjük a kultúráját. Arra a kérdésre pedig, hogy miért érdemes pont a lengyel nyelvet választani, számtalan érvet tudok felsorakoztatni. Ezek közül az egyik legfontosabb a lengyel-magyar barátság. A két népet több évszázados barátság köti össze, s itt nem csak a közös uralkodóinkra kell gondolni.  A múltban sokszor segítettük egymást, például az 1848/-49-es szabadságharcban, a második világháború során és az 1956-os forradalom idején.  

„Fantasztikus érzés egy olyan nyelven megszólalni, amelyhez ennyi érzelem fűz, s amelynek használói ennyire örülnek, ha tanuljuk a nyelvüket.”

Mindemellett a lengyel nyelvtudásnak nagy a gyakorlati haszna is. Hiszen, ha valaki megtanul egy szláv nyelvet, a többi, ebbe a nyelvcsaládba tartozó nyelvet is könnyen elsajátíthatja.  Nem leszünk többé elveszettek egy szláv nyelvet beszélő országban, hiszen akár egy szláv nyelv megtanulásával is sejthetjük, hogy miről van szó. 

A lengyel nyelvtudásunkat leginkább a turizmusban hasznosíthatjuk, mivel évről évre rengeteg lengyel turista érkezik hozzánk. Lengyelország a 6. legnagyobb küldő ország, ha nem számítjuk az USA-t, Oroszországot és az Egyesült Királyságot, akkor pedig látjuk, hogy az Európai Unióból a harmadik legtöbb turista onnan érkezik hozzánk. Ezt én is minden nyáron tapasztalom, s nagy örömmel beszélgetek a lengyel turistákkal.

Ezenfelül hasznosíthatjuk a lengyel nyelvtudásunkat a kereskedelem területén is. Gondoljunk csak a Reserved ruhamárkára, a CCC cipőboltra vagy az Apenta ásványvízre, mint legismertebb Magyarországon jelenlévő márkákra.

A Szirén pályázat 2021 decemberében ismét kiírásra került, a jelentkezéseket 2022. január 17. 16 óráig várjuk. A pályázati kiírást itt olvashatja>>

KAPCSOLÓDÓ: 

Új pályázat a középiskolai lengyel nyelvoktatásért>>