A Felczak-lemezek pályázat célja, hogy támogassa a magyar–lengyel tematikájú vagy magyar és lengyel zenei összefogásban megvalósuló zenei albumok kiadását, ezáltal is inspirálva és erősítve a kétoldalú kulturális kapcsolatokat, kiszélesítve a két ország közötti zenei együttműködések körét. A 2018-ban a Fonó Records által elindított és az Emberi Erőforrások Minisztériumának támogatásával megvalósult Felczak-lemezek programsorozatban eddig négy kiemelkedő színvonalú, számos hazai és nemzetközi szakmai elismerést kiváltó magyar–lengyel vonatkozású lemez látott napvilágot, ezekhez fog csatlakozni az a 14 album, mely az alapítvány támogatásával az idén megjelenhet.
A zsűriben ott ült Harcsa Veronika is, aki amellett, hogy átérezte a felelősséget, amit a pályázók értékelése jelent, nagy örömmel vetette bele magát a munkába. “Fantasztikus élmény, öröm volt értékelni ezeket a pályázatokat. Rendkívül magas színvonalú pályaművek jöttek és nagyon sok. Azt hiszem, hogy mindenkinek a várakozásait felülmúlta, hogy milyen hihetetlen pályaművek születtek.” – mondta az ünnepélyes eredményhirdetés alkalmával. Az alapítvány a nagyszámú és kiemelkedő színvonalú pályázatok láttán megemelte a pályázati keretösszeget, így az eredeti tervekhez képest dupla annyi, összesen 14 pályázót tudott támogatásban részesíteni, hogy lengyel vagy lengyel-magyar témájú albumuk 2021-ben megjelenjen. A zenei megvalósításon túl azonban a mai kor elvárásainak megfelelve a promócióra is hangsúlyt fektet az alapítvány, s kérte ezt a pályázati kiírásban a pályázó művészektől is. „Kiemelten értékeltük azt is, hogy ha valamelyik pályázat a promócióra nagy hangsúlyt fektetett, hiszen manapság ez mind a pályázó, mind az alkotó részéről alapvető, hogy legyen egy elképzelés, hogy adott produkció hogyan tud eljutni a közönségéhez.”
A pályázati kiírás úgy szólt, hogy Prémium kategóriában az elnyert támogatásból bruttó 200.000 Ft-ot, Junior kategóriában pedig legalább 100. 000 forintot kell a promócióra fordítani. A nyertesek között több már ismert előadó is van – például Balanyi Szilárd, Szabó Balázs Bandája, Illényi Katica -, akiknek minden bizonnyal a zenei produkció népszerűsítése magától értetődő, és hozzájárul majd nem csak saját sikerükhöz, de a magyar-lengyel barátság eszméjének minél szélesebb körben való megismertetéséhez is.
Ugyan most a legtöbben optimisták a következő hónapokat illetően, mind a pályázók, mind pedig Veronika nehéz hónapokon vannak túl. Veronika és Gyémánt Bálinttal közös duója lehetőségeit is alapjaiban megváltoztatták az elmúlt esztendő eseményei, s mint azt az énekesnő meséli, más okból, de mind a tavalyi, mind az idei év kényszerű bezárkózása nagy kihívást, ugyanakkor nem várt pozitívumokat is tartogatott számára. „Tavasszal elképesztő nehéz volt kreatívnak lenni, de mostanra megtaláltam, hogyan maradhatok aktív. A magánéletben csak jót hozott a lelassulás, az egymásra még jobban odafigyelés lehetősége. A kertet figyeltük, ahogy rügyeznek a virágok és örültünk annak, hogy van egy kertünk és van egy házasságunk, amire most még több idő és figyelem jut. A munkában már nem ilyen egyértelmű a mérleg. Ott egyrészt folyamatosan tanuljuk, tapasztaljuk, hogy hol a helye az online kapcsolódásnak a mi esetünkben, hogy tudjuk kihasználni, de nem elcsépelni ezt a fajta viszonyt a közönséggel. Másrészt el tudtam vállalni olyan időigényesebb együttműködéseket, amikre egy rendes turnézó évben egész biztos nem lenne kapacitásom.”
Ilyen volt a Tünet Együttes nevű kortárs tánc csapatának projektje. A kortárs tánc és színházi életben 2002 óta működő független társulat egy olyan előadáson dolgozott az elmúlt hónapokban, amelyben a táncosok nem csak mozdulataikkal, de a hangjukkal is improvizálnak, és azt vizsgálják, e kettő hogyan hat egymásra. „Az előadásban én nem leszek színpadon, de a próbafolyamat alatt végig segítettem nekik, hogy felfedezzék a hangjukban rejlő lehetőségeket, és a táncból már jól ismert improvizációs technikákat átültessék a hangadásba.”
Ezen a ponton érdekességként megemlítendő, hogy a Tünet Együttes művészeti vezetője, Szabó Réka táncos és koreográfus végzettsége mellett matematikus is, Veronika pedig szintén kipróbálta magát korábban műszaki területen, matematika tagozatos volt a gimnáziumban, egyetemi tanulmányait pedig a Budapesti Műszaki Egyetem műszaki informatika szakán kezdte. A matematika, a számok világa azonban – mint mondja - egyáltalán nincs távol a művészetektől. A rendszerben gondolkodás ugyanúgy fontos egy tánckoreográfia felépítésében, mint abban, hogy egy dal hogyan áll össze a hangokból. „Mi, amikor alkotunk, struktúrákat hozunk létre és ehhez természetesen nagyon jól jön, ha az ember hozzá van szokva ahhoz, hogy struktúrákban gondolkodjon és ebben azt hiszem, hogy segít egy ilyen reál előképzettség. Ez persze nem azt jelenti, hogy ha valaki zenélni akar, akkor annak jónak kell lennie matekból, erre rengeteg ellenpélda van (nevet), de az biztos, hogy ha valakinek van egy ilyen bázisa, az segítség tud lenni. És nem is csak magában a zenében, hanem az azon túli dolgokban is. Én gyakorlatilag egy vállalkozó vagyok, együtt dolgozom egy menedzsmenttel, lemezeket adunk ki, turnékat építünk fel és ezekre mind stratégiát kell kidolgozni, át kell látni az anyagi részét, a pályázatokat, szóval van egy csomó olyan dolog, amire a közönség nem is gondol, egy csomó olyan kevésbé romantikus velejárója a zenész létnek, amikkel nekünk foglalkoznunk kell és ezekhez természetesen nagyon jól jön, hogy ha átlátjuk a dolog művészi oldalán túl az egész koncepciót.”
Szülei végig támogatták őt, akkor is, amikor az informatika szakot elkezdte, s akkor is, amikor a zene már nem csak hobbiként volt jelen az életében. Igaz, az elején meg voltak ijedve, féltették Veronikát az alkotó szakma kiszámíthatatlanságától. „A szüleim nagyon boldogok voltak, hogy a zene, mint hobbi jelen van az életemben, de nagyon megijedtek, amikor annak adtam hangot, hogy én szeretném, ha ez annál több lenne. Elsősorban persze az egzisztenciális biztonság miatt voltak kétségeik, hiszen mindenki tudja, hogy az alkotó pálya rendkívül kiszámíthatatlan. Lehetnek sikerek, de utána lehetnek kudarcok, lehetnek olyan időszakok, amikor az ember sokkal kevésbé tudja elérni a közönségét, vagy egyszerűen kevésbé kiszámítható, mintha az ember mondjuk egy cégnél dolgozik. Aztán persze ahogy sikereim lett és látták a szüleim, hogy meg tudok teremteni ebből egy egzisztenciális biztonságot, igazából akkor nyugodtak meg. Addig hiába szerették ők a zenét, hiába örültek annak, hogy a lányuk talált egy olyan tevékenységet, amiben ki tud teljesedni, azért számukra az is fontos volt, hogy emellett anyagi biztonságban is tudják a gyereküket.”
Szülői támogatás, otthonról hozott értékek
|
Mint mondja, az alapítvány felkérését akkor is elvállalta volna, ha nincs a járvány miatti leállás, de így még jobban el tudott mélyülni a projektben. „A pályaműveket akár egy turné közepén is át tudtam volna olvasni, már ha lett volna turné. De így nyugodtabban, nagyobb figyelmet tudtam szentelni az értékelésnek, és nem kevés örömöm is volt benne. Bár a prémium pályázatokhoz nem kellett hangzó anyagot csatolni, minden pályázónak utánanéztem az interneten, hogy tisztában legyek a művészi kvalitásaikkal. Nagyon szeretek felfedezni számomra addig ismeretlen művészeti projekteket. Egy-egy ilyen megismerés valódi rácsodálkozás, ezért is szeretek a zsűriben lenni.”
A zsűrizés mellett folyamatosan jelen volt az online térben, havonta mutatták be új lemezük dalait, mely album, ha nincs a világjárvány és a lezárások, 2021 tavaszán jelent volna meg. Az About Time bemutatóját ugyan el kellett halasztani a 2022-es év elejére, a dátumot azonban olyan távolinak érezték, hogy nem akartak addig várni a dalok publikálásával. „Most frissek, most szeretnénk megosztani őket a hallgatóinkkal” – fogalmazott még tavaly év végén az énekesnő. Aktualitása pedig most van igazán, hiszen a lemez címe és a lemezen található dalok egyaránt reflektálnak a mögöttünk álló egy évre: „Egyrészt ‘itt az ideje’ egyfajta ébredésnek az élet sok területén. Nem akarom szájba rágni, mindenki kitöltheti a mondat második felét a számára fontos dolgokkal. Másrészt ez a lemez nagyrészt az időről szól, sok aspektusból. Az időérzékelésünk nagyon megváltozott az elmúlt egy évben, és ennek erős személyes hatása van szinte mindenkire a környezetemben. Ezt jártuk körbe a dalokban érzelmi és gondolati síkon, néha filozofikusan, néha humorral.”
A Blood turns című szám videóklipje a képre kattintva tekinthető meg:
2020-ban a legtöbb tervezett nemzetközi fellépésük, stúdiófelvételük, sőt próbáik is elmaradtak, mégis nyáron lehetőség volt egy pár napos, de igazán intenzív alkotási folyamatra belga zenésztársaikkal, Nicolas Thys-szel és Antoine Pierre-rel. „Ezalatt kis túlzással minden idénre tervezett munkát bepótoltunk, hiszen bepróbáltuk a legújabb dalok quartet verzióját, felvettünk egy új lemezt, játszottunk és rögzítettünk egy koncertet és egy négy dalos, közönség nélküli minikoncertet is. Olyan sok új dalból készült videófelvétel, hogy azt gondoltuk, egy rendszeres sorozat remek módja lenne az új dalok publikálásának. Főleg, mivel a covid a lemezmegjelenéseket is teljesen átrendezte.”
Amellett tehát, hogy idén folytatták a lemezbemutató videósorozatot, január 7-én online koncertjük volt a Budapest Jazz Clubból, a nyárra, sok más zenésztársukhoz hasonlóan bizakodva tekint. „Az az érzésem, hogy az országok zenei rendezvényhelyszínei elkezdték újra felfedezni a saját művészeiket. Nagyon kockázatos külföldi előadót hívni, hiszen nem tudjuk, melyik országban milyen szabályok lesznek érvényesek, kell-e karanténba vonulni, törlik-e a repülőjáratot. Emiatt a legtöbb ország csak a saját zenészei közül hív előadókat, akik nagyobb eséllyel tudnak megjelenni, és lemondani is kevésbé kellemetlen őket. Mi is csak elvétve utazunk idén külföldre koncertezni, ám úgy tűnik, Magyarországon belül sok helyre eljutunk majd, a fokozatos enyhítésekkel folyamatosan érkeznek a szabadtéri koncert-megkeresések a nyárra. Összeállítottam a Művészetek Völgyére az udvarom műsorát, melyet szokás szerint tíznaposra tervezünk július végén.” (2014 óta a Művészetek Völgyében saját udvart vezet, melynek koncertprogramjáért és a napközbeni kísérőprogramok szerkesztéséért felelős. -szerk.). Amint a további programok is konkretizálódnak, ezek természetesen felkerülnek majd az online felületeinkre, hogy böngészni lehessen, kihez mi esik a legközelebb."
Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint/Fotó: Glodi Balázs
Következő koncert Harcsa Veronika - Gyémánt Bálint - Opus Jazz Club, június 17. |
Kezdőkép: Fábián Évi
Fotók az interjúban: Glodi Balázs
Szöveg: Hollósi-Györgyei Nóra